تاثیرگذاری مصرف اب پرتقال بر سلامتی جنین

تاثیرگذاری مصرف اب پرتقال بر سلامتی جنین

پرتقال از خانواده Rutaceae بوده و به انگلیسی Orange نامیده می شود. منشاء آن را از چین و آسیای جنوب شرقی می دانند و این میوه در طب سنتی چینی کاربردهای فراوانی داشته است. هم اکنون به طور وسیعی در سراسر دنیا پرورش داده می شود و از مشهورترین مرکبات است.

درختان با درختچه های همیه سبزی که مرکبات بر روی آنها رشد می کنند، می توانند به ۱۰ متری یا بیشتر هم برسند، مرکبات به لحاظ اینکه سرشار از ویتامین ث هستند، معروف می باشند، دانشمندان کشف کرده اند که این میوه ها همچنین از انواع وسیعی از مواد مغذی گیاهی و فیبر غذایی برخوردار هستند.

مشخصات
پرتقال از درختی است یا به عبارت بهتر درخت کوچکی است دارای برگ های سبز، گل های به رنگ سفید و میوه معطر و متوسط (در برخی ارقام درشت). پوست آن نارنجی، کمی ناصاف و گوشت آن شیرین و یا ترش و بسته به انواع مختلف دارای رنگ زرد، زرد تیره و قرمز می با شد. درخت پرتقال و به طور کلی مرکبات، درجه حرارت پایین را تحمل نمی کنند و باید در مناطق نیمه حاوه ای و در آب و هوای مدیترانه ای یا زمستان ها نسبتاً گرم کاشته شوند. درجه حرارت کمتر از ۴ تا ۵ درجه سانتی گراد در مدت طولانی به آن ها صدمه می زند.

در مناطق شمال ایران و همچنین در جنوب ایران کاشته می شود. ارقام مختلف پرتقال را با پیوند شکمی روی پایه های نارنج که از بذر حاصل شده باشند، به دست می آورند. در برخی وارد برای به دست آوردن ارقام جدید از کاشتن بذر پرتقال نیز برای تکثیر آن استفاده می شود. نهال های بذری خیلی دیر بارور می شوند ولی پوست میوه آن ها نازک تر و طعم آنها نیز شیرین تر می شود.

خواص و کاربرد پرتقال
مصارف سنتی؛ پوست و آب پرتقال تقویت کننده معده، ضدنفخ، محافظت کننده از بروز عوارض کمبود ویتامین ث و ادرارآور می باشد. مصرف جوشانده پوست آن برای آرام کردن سرفه، رفع سرماخوردگی و سوء هاضمه مفید می باشد. پوست آن به عنوان مرهم برای اگزما و ناراحتی ها پوستی مفید است. جوشانده برگ های پرتقال مانند سایر مرکبات برای شست وشوی ورم ها و کاهش درد آنها نافع است. پرتقال به طور یک ضد اسپاسم و آرام بخش است. اسانس پرتقال اثر ضدعفونی کننده دارد و از پوست آن گرفته می شود اما چون خیلی زود فاسد می شود، همیشه باید تازه مصرف شود و اگر نگهداری شود، بیاد برای مدت کم و در جای تاریک و خنک گذاشته شود.

در هند معتقدند که میوه پرتقال خون را تصفیه می کند و تشنگی را فرو می نشاند و اشتها می آورد. آب پرتقال برای رفع ناراحتی های صراوی و اسهال های صراوی نافع است. در چین تخم پرتقال را له کرده و شب روی پوست صورت می گذارند و معتقدند که برای برطرف کردن چین و چروک صورت نافع است. برگ پرتقال در هند و چین به عنوان مسکن و در فیلیپین در موارد هیستری و سکسکه کاربرد دارد. دم کرده گل ها و شکوفه آن در موارد آشفتگی و دل به هم خوردگی مفید و مسکن و آرام بخش است و سوء هاضمه را رفع می کند.

در طب چینی پرتقال به طور منظم برای تحریک دستگاه گوارش و درمان یبوست به کار می رود. آن ها معتقدند که پرتقال در مقابله با اسهال خونی، سوهاضمه و تشکیل بیش از حد مخاط مفید است. در موارد استرس و بی خوابی برای آرام کردن اعصاب پرتقال داده می شود. از دیرباز پرتقال را برای توانائی آن در مبارزه با کمبود ویتامین ث و حفظ استحکام لثه ها می شناخته اند. مصرف پرتقال سیب قلیائی کردن خون شده و اعمال عضلات را تسهیل می کند. به علاوه بدن را در برابر ابتلاء به بعضی از عفونت ها حفظ می کند. عصاره پرتقال گاهی در کیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید کلیدی پرتقال
ـ به مبارزه علیه بیماری های قلبی کمک می کند.
ـ در افراد سیگاری، به حفظ مقدار ویتامین ث بدن کمک می کند.
ـ با سرماخوردگی مقابله می کند.
ـ نقش حفاظتی در برابر ابتلاء به سرطان دارد.

چه مقدار مصرف کنیم؟
یک پرتقال متوسط به وزن ۱۶۰ گرم، ۲۵ درصد از دریافت توصیه شده روزانه بزرگسالان برای فولات (از جمله ویتامین ها گروه ب) و بیش از دو برابر نیاز به دریافت ویتامین ث را تأمین می کند.

انتخاب نگهداری
ـ انواعی از پرتقال را که دارای پوست نازک بوده و نسبت به اندازه شان سنگین هستند، انتخاب کنید.
ـ پرتقالی را که دارای قسمت های نرم است، انتخاب نکنید، چون نشانگر خرابی آن است.
ـ در صورتی که پوست آن شل و چروک خورده باشد. نشانگر ماندگی میوه است.

نحوه مصرف
ـ ترجیحاً میوه را به صورت تازه مصرف کنید.
ـ به سالاد میوه یا سبزیجات، پرتقال اضافه کنید.
ـ در کنار انواع غذاهای گوشتی، به منظور افزایش جذب آهن غذا، از پرتقال با آب آن استفاده کنید. خصوصاً افزودن آب پرتقال به مرغ آب پز بسیار طعم خوبی به غذا خواهد داد.
ـ داخل کیک، میلک شیک (مخلوط با شیر) و انواع شربت از پرتقال استفاده کنید. به علاوه از آن در تهیه مارمالاد می توانید استفاده نمایید.

خواص ویژه
ـ تخریب کلسترول؛ مطالعه بر روی جوامع در سراسر دنیا نشان داده است که رژیم های غذائی سرشار از ویتامین C، به حفاظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند.

ـ کمبود ویتامین ث؛ مقدار توصیه شده دریافت روزانه ویتامین ث ۴۰ میلی گرم می باشد. متخصصان تغذیه که به دریافت مطلوب تغذیه ای توصیه می کنند، دریافت ۴۰۰ میلی گرم برای افراد بین ۲۵ تا ۵۰ سال و ۸۰۰ میلی گرم برای افراد بالای ۵۰ سال را تجویز می کنند. پرتقال و آب آن نقش مفیدی در تأمین نیازمندی های روزانه ویتامین ث ایفاء می کند.

ـ سرطان، پرتقال و آب آن سرشار از ماده مغذی گیاهی هسپریتین هستند. در تحقیقات آزمایشگاهی، عصاره هسپریتین سبب مهار رشد سلول های سرطانی سینه و تشکیل تومور کشته است. هسپریدین (یکی از انواع هسپریتین) به پیشگیری از بروز سرطان حفره دهانی کمک می کند، پوست پرتقال دارای مواد مغذی گیاهی به نام نوپیلتین و تنجرتین است که سبب متوقف کردن حملات سلول های سرطان می شود. آب پرتقال سرشار از ماده مغذی گیاه لیمو نویید است که آن هم دارای خواص ضدسرطانی می باشد.

همچنین تحقیقات نشان داده است افرادی که به طور منظم از مرکبات استفاده می کنند تا ۶۰ درصد کمتر به سرطان معده مبتلا می شوند. احتمالاً ویتامین ث در مرکبات سبب مهار تشکیل مواد سرطان را در معده می شود. در یک تحقیق به منظور مقایسه میزان ابتلاء به سرطان در اشخاصی که خیلی فراوان پرتقال می خورند با اشخاصی که خیلی کم مصرف می کنند، مشخص شده است که خطر ابتلاء به سرطان نای در افراد گروه اول ۵۰ درصد کمتر از افراد گروه دوم است.

”ویتامین ث“ به پیشگیری از گاستریت (نوعی التهاب لایه های پوششی دیواره معده) که خود عاملی برای تشکیل سلول های سرطانی در معده است، کمک می کند. فیبر مرکبات از نوع نامحلول است، بنابراین به افزایش حجم مدفوع و سرعت بخشیدن به حرکت آن در دستگاه گوارش کمک می کند. به این ترتیب یکی از روش های پیشگیری از ابتلاء به سرطان روده بزرگ، مصرف منظم و فراوان انواع مرکبات است.

بسته نشدن لوله عصبی در جنین؛ پرتقال دارای فولات است که به همراه قرص های اسیدفولیک به پیشگیری از بروز اسپینابیفیدا (بسته نشدن لوله عصبی) در جنین کمک می کند لذا به مادران باردار مصرف منابع اسیدفولیک از جمله پرتقال توصیه می شود. آب مروارید: عدسی های چشم انسان به طور طبیعی حاوی مقادیر بالائی از ویتامین ث می باشد. افرادی که کمتر از ۱۲۵ میلی گرم ویتامین ث در روز مصرف می کنند، چهار برابر بیشتر یا خطر ابتلاء به آب مروارید، در مقایسه با افرادی که بیش از ۵۰۰ میلی گرم در روز مصرف دارند، مواجه می باشند. بنابراین مصرف مرکبات به حفاظت از عدسی ها در برابر آب مروارید کمک می کند.

کم خونی ویتامین ث به افزایش جذب آهن در رژیم غذائی کمک می کند. خصوصاً در افراد گیاه خوار افزایش مصرف غذاهای غنی از ویتامین ث از قبیل مرکبات، برای کاهش خطر ابتلاء به کمبود آهن که سب کم خونی می شود، ضروری است. پرتقال به طور خاص به دلیل دارا بودن فولات برای پیشگیری از کم خونی ناشی از کمبود اسید فولیک مفید می باشد.